Saturday, August 14, 2010

KUAT SANGATKAH MCA?

Tak pasal-pasal DAP jadi sasaran MCA Chua Soi Lek mengenai dinar emas Kelantan.


Biasanya pihak yang mencabar tentu lebih kuat berbanding dengan pihak yang kena cabar. Dan amat bodoh kiranya pihak yang mencabar ternampak lemah berbanding dengan pihak yang kena cabar. Apakah MCA Chua Soi Lek sekarang sudah kuat? Atau DAP sekarang ini sudah lemah?
Ini sudah menjadi resam, bila ketua tidak diberi tempat dalam kabinet sedangkan orang bawahan beliau berada gah di barisan Najib, dia akan mula meracau dan ber'kokok' lantang supaya suara beliau didengar. Nasib Chua samalah dengan nasib KJ, ketua, tapi tidak di perlukan membarisi kabinet Najib. Malang KJ malang si Chua.

Meracau, menggelupur Chua sejak akhir-akhir ini ibarat biawak yang sedang kepanasan di padang pasir. Kehulu kehilir mencari tempat lindungan matahari. tak lah terasa sangat bahang panas padang pasir. Lepas satu, satu isu Chua dah 'kokok'kan, sehinggakan hal Islam yang Chua memang buta dan tuli pun di laungkannya. Almaklumlah umno tak pernah ajar Chua mengenai Islam, mana mungkin umno nak ajar Chua, umno sendiri pun lintang pukang hal Islam.

Chua yang seangkatan dengan Ariel mungkin gelabah bila melihat Tun ditangkap dan dibawa ke mahkamah. Tentu dia kenal dengan Tun, bekas boss beliau dulu, orang no 1 MCA. Dan beliau sekarang juga adalah no 1 MCA! Sejarah menyaksikan beberapa orang no 1 MCA akhirnya dibawa ke mahkamah, walaupun belum tahu salah atau tidak, tapi sedikit sebanyak tergugat sudah moral orang itu. Pastinya Chua berpikir, adakah giliran aku juga akan tiba suatu hari nanti? Kisah Tun, bukan tamparan, tapi tendangan hebat dikenakan kepada MCA.

Berbalik kepada kuatkah MCA sampai cabar DAP?

Tak payah lah Chua Ariel Peter Pan mencabar DAP, jangan buat-buat bodoh, atau memang nak tunjukkan kebodohan Chua. Dinar emas di Kelantan kenapa perlu diusik DAP di Pulau Pinang? MCA yang kini entah kemana, orang kata hidup segan mati tak mahu, cuba nak cabar DAP yang dunia tahu punya kerajaan di Pulau Pinang. Bukan aku nak bela sangat DAP, tapi nak cabar orang tu cerminlah diri kita dulu. Tak payah lah, kalau kail panjang sejengkal, jangan mengail di lautan dalam!


Usahkan nak lawan DAP, nak bersaing dengan Gerakan pun MCA tak mampu. Diam Chua adalah lebih baik daripada menonjolkan kebodohan diri. Kalau ya pun nak dapat tempat dalam PRU13 nanti, lebih baik jaga MCA, betulkan rumah sendiri dulu. Jangan sampai yang dikendong berciciran dan yang dikejar tak dapat!

Uncle Koh tentu gelihati dengan kerenah ketua MCA sekarang.

Cut Tari lihat dari jauh aje, gelagat Chua yang tak keruan.

1 comment:

Briged Akhdor LR2 said...

SALAM UKHWAH..sy dh linkkan blog anda ..blog sy pon hrp dpt dilinkkan di sini

BERITA TERKINI