Monday, August 3, 2009

TAKUT DI PENANTI, DI PERMATANG PASIR BERANI ?


1. umNO be end dah umum nak bertanding di N11 Permatang Pasir. Tak sabar-sabar nak bertanding, belumpun SPR bersuara, umNO be end dah berkokok. Heran, kalau di Penanti awal-awal dah angkat bendera putih tapi lain pulak di N11 Permatang Pasir. Nak ingatkan puak umNO be end, N11 Permatang Pasir jugak dibawah P44 Permatang Pauh, sebab itu Datuk Jalil awal-awal dah mengaku kalah tak mahu bertanding walaupun dicalonkan. Dia dah tahu tentu kalah kalau bertanding pun, tapi memang adat pertandingan, ada kalah ada yang menang. Tapi kalau selalu kalah pun tak ada maknanya.

2. Dibawah ini adalah keputusan beberapa prk yang lalu (jadi sejarah), cuma aku paparkan supaya jadi ingatan atau pengajaran kepada puak-puak umNO dan puak yang sewaktu dengannya.


7 prk dah berlalu, PR berjaya menambah bilangan undi sebanyak 920 undi manakala be end kehilangan undi sebanyak 7,374 berbanding dengan undi yang diperolehi pada PRU12. PR berjaya dengan cemerlang merampas P36 Kuala Trengganu dari umNO be end, PR hanya tewas sekali di N29 Batang Ai tetapi berjaya mempertahankan 5 kerusi (P44 Permatang Pauh, P59 Bukit Gantang, N25 Bukit Selambau, N12 Penanti dan N41 Manek Urai). PR bertanding di kesemua prk tetapi umNo be end 'kehilangan telor' di Penanti (menjadi sejarah buat pertama kali, parti pemerintah negara tidak bertanding dalam pilihanraya).

3. Uniknya prk kali ini di N11 Permatang Pasir, seolah-olah cuba melengkapkan P44 Permatang Pauh. Parlimen Permatang Pauh mempunyai 3 DUN iaitu Penanti, Permatang Pasir dan Seberang Jaya. Dimulai dengan P44 Permatang Pauh kemudian N12 Penanti kini N11 Permatang Pasir, adakah kemungkinan pelengkapnya nanti akan ada juga prk di N10 Seberang Jaya (prk diadakan bukan sahaja atas kematian tetapi juga atas perletakan jawatan).

4. Kalau di teliti angka-angka prk lepas memang tak kemana umNO be end kalau bertanding di N11 Permatang Pasir pun. Mungkin perit menerima kritikan akibat dari 'kehilangan telor' di Penanti dan tak mahu dimalukan lagi maka dengan berat hati isytihar sang ketua menteri perdana bahawa umNO be end akan bertanding. Bertanding jangan tak bertanding, bertandinglah dengan cara bersih, tapi aku yakin mereka ni datang nak buat kacau bilau aje. Kalau di Manek Urai dah jelas bagaimana puak 1 telinga 1 mata mengharungi prk maka tidak mustahil aka berulang di N11 Permatang Pasir nanti.

5. Sinonim dengan N41 Manek Urai, arwah Dato' Hamdan telah mengungguli N11 Permatang Pasir sejak PRU 10 lagi. Arwah terus menjadi pilihan rakyat pada PRU 11 dan PRU 12. Ini bermakna arwah telah menjadi pilihan rakyat Permatang Pasir selama 3 penggal berturut-turut, malah memperolehi majoriti yang lebih besar pada PRU 12 lalu dengan 5,433 undi. Sebagaimana N41 Manek Urai ada arwah Pak Su weil yang disenangi rakyat begitu jugalah N11 Permatang Pasir punya arwah Dato' Hamdan. Kehilangan arwah Dato' Hamdan umpama hilangnya permata di Permatang Pasir sebagaimana hilangnya 'manek berharga' di Manek Urai.
6. InsyaAllah, PAS PR akan mempertahankan N11 Permatang Pasir sepertimana berjaya mempertahankan N41 Manek Urai, walaupun jutaan wang diumpan, walaupun segunung janji ditabur, walaupun berapa banyak projek 'mee segera' bakal menjelma namun lawan tetap lawan. ALLAH HU AKBAR!

No comments:

BERITA TERKINI