Wednesday, July 28, 2010

PULAU PINANG - 4 YANG PERTAMA

1. Negeri yang PERTAMA di dalam sejarah Malaysia yang diberika pengiktirafan Transparency International kerana urus tadbir CAT yang telah berjaya menukarkan anggaran defisit Belanjawan 2008 dari RM 35 juta kepada lebihan sebanyak RM 88 juta dan anggaran anggaran defisit Belanjawan 209 dari RM 40 juta kepada lebihan sebanyak RM 77 juta.

2. Negeri yang PERTAMA yang mempraktikkan sistem tender terbuka dan pembelian kerajaan melalui internet (e-tender) dimana sistem ini berjaya mengurangkan pembaziran, membanteras amalan rasuah, menjimatkan perbelanjaan sebanyak RM 20 juta setahun serta mengurangkan kos pengurusan sisa pepejal sebanyak 45%.

3. Negeri HIJAU yang PERTAMA di Malaysia yang menjalankan kempen pemeliharaan alam sekitar seperti 'Hari Tanpa Beg Plastik' bagi mengurangkan penggunaan beg plastik, EM mudballs bagi pembersihan sungai dan parit serta memperkenalkan Indeks Bangunan Hijau (GBI) dalam melahirkan keindahan alam sekitar.

4. Negeri yang PERTAMA di Malaysia yang berjaya membasmi miski tegar dalam jangkamasa setahun dan memastikan setiap keluarga memperolehi bantuan RM 500 sebulan melalui program Rakan Anti Kemiskinan (RAK).

Inilah diantara hasil kerja tangan pemimpin PR sekiranya diberi peluang memerintah, segala hasil yang hebat bukanlah bertujuan untuk diabadikan didalam Buku Rekod Malaysia atau mana-mana buku rekod dunia tetapi lebih menjurus kepada keuntungan rakyat. Jelaslah pemimpin PR menjalankan pemerintahan untuk rakyat selari dengan mutiara kata 'suara rakyat suara keramat' justeru Bebaskan Rakyat, Malaysia Selamat!

Perbandingan ketara dengan pemimpin b end yang mengejar nama semata-mata, biar gah pandangan mata namun rakyat merana tanpa peduli. Bagi mereka, catatan rekod dimana-mana buku adalah indikator kejayaan sebagai pemimpin dan pemerintah. Terpanjang, tertinggi, terbesar, ter'lama', terbanyak dan lain-lain 'ter' lagi menjadi kebanggaan mereka tetapi rakyat terus termundur dan terpinggir.

SYABAS DAN TAHNIAH PULAU PINANG !

No comments:

BERITA TERKINI