Thursday, January 5, 2012

BERSIH 2.0 SAH BERSIH!

Ada saksi yang berkata peserta himpunan bersih 'dikepung' polis.
Dia kata lagi, polis bertindak kasar terhadap peserta walaupun mereka berhimpun secara aman.
Katanya lagi, polis mengejar orang ramai dan mereka terpaksa lari memasuki perkarangan hospital.
Dan doktor ini menyifatkan perhimpunan tersebut adalah aman dan teratur sehinggalah anggota polis mensasarkan senjata anti rusuhan terhadap mereka.

Berita lanjut sila ke http://malaysiakini.com

Hanya jauhari yang kenal maknikam. Bagaimana seorang doktor lebih bijak menafsirkan sesuatu keadaan berbanding dengan polis. Merekalah yang memulakan provokasi, merekalah yang menghuru-harakan keadaan, merekalah yang mencetuskan kacau bilau dan merekalah yang membangkitkan sikap tindakbalas peserta himpunan.

Adakah situasi yang sama akan berulang pada 901 nanti? Objektif perhimpunan kali ini lebih jelas iaitu hendak menunjukkan sokongan kepada pemimpin yang di zalim dan bukannya sebagai pemutus hukuman yang bakal dikenakan terhadap DS Anwar. Tiada satu individu pun yang bersuara nak jadikan 901 sebagai pentas untuk bertempur dengan polis atau untuk huru-harakan keadaan. Sehingga hari ini yang jelasnya ialah PERKASA melalui presidennya menyatakan akan berarak dan bertempur dengan mana-mana puak sekiranya berlaku pertembungan. Ini jelas menghasut dan cuba menimbulkan kekacauan. Apa tindakan polis terhadapnya? Sama-sama kita tunggu apa kesudahannya.

p/s : musim tengkujuh di Kelantan belum berakhir, tidak hairanlah suara-suara katak masih lagi kedengaran - panggil hujan.

No comments:

BERITA TERKINI