Friday, January 23, 2009

TERSIRAT DIBALIK TERSURAT

1. Gelanggang dah ditutup, juara dah dinobatkan, tapi masih ada suara-suara sumbang membicarakan tentang prk kt, satu jari menuding menuduh kepada yang bertanggungjawab akan kecundangnya mereka, tiga jari berbalik kepada sipenuduh, malang sungguh mereka ini dari golongan yang tidak pernah belajar dari pengalaman dan pengajaran. Agar mereka segera insaf.

2. Ketua dipertanggungjawabkan kerana silap memilih calon, benarkah? Atau sengaja memasang perangkap, agar kegagalan dihempaskan kepada timbalan kerana timbalanlah yang menjadi kepala perang di kt, sekaligus menjatuhkan reputasi timbalan untuk diangkat menjadi ketua. Biarlah mereka berperang saraf sesama mereka.

3. Timbalan sebagai kepala perang di kt, adakah sesungguh hati berperang nak menang? Atau gimik semata tapi hakikatnya kalah lebih baik dari menang supaya ketuanya terus ditekan akibat memilih calon yang silap, sekaligus lebih cepat diangkat menjadi ketua. Berebutlah mereka berdua, yang diperbodohkan ialah golongan akar umbi kata mereka yang terus menyokong memkhinzir buta.

4. Tun DM pulak, kata Ketua banyak buat silap, betulkah? Dan mengaku jugak dia pun buat silap pilih Ketua. Silap Ketua takkan berlaku kalau Tun DM tak buat silap dahulu. Yang sebenarnya dua-dua silap, menerajui kerajaan yang 'sakit' dan mengetuai parti yang 'tenat'.

5. Tak salah keluar parti, kata Tun DM, walaupun satu masa dulu kerana partilah dia berada pada status sekarang, kerana dah tergelincir dari landasan perjuangan asal. Sekarang tak berparti? Pejuang politik perlu ada platform, dasar manakah Tun DM berjuang sekarang ini? Bungalow bukan, semi d bukan, teres bukan dan setinggan pun bukan, ibarat orang yang tak ada rumah, atau lebih tepat lagi orang bukan orang, hantu bukan hantu. Ini bahaya!

6. Datuk Zahar dekat PJ Selatan, keluar parti dan masuk PAS, lebih betul dan lebih tak salah, walaupun orang dok kata dia kaya kerana parti dulu, tapi kerana perjuangan dah jauh menyimpang, dia masuk PAS. Inilah dinamakan pejuang politik yang ada dasar dan pegangan yang kukuh dalam perjuangan. Barulah orang tahu Datuk Zahar ni masuk PAS. Mungkin dia tak nak jadi hantu, maka jadi oranglah dia.

7. Perak diserang lagi, tak puas dengan tadika, terkini tandatangan golongan pemerintah katanya tak laku berbanding dengan tandatangan mereka yang bukan memerintah negeri. Pelik tapi benar. Inilah perpecahan yang dianjurkan oleh Tok Haji yang baru balik dari Mekah, rasanya Islam tak galakkan perpecahan berlaku. Sebenarnya, bertindak ikut amarah, kecewa dengan negeri diperintah orang dengan baik dan masih tak mahu iktiraf keputusan rakyat, inilah golongan orang yang tak berpijak dibumi nyata, lagi bahaya!

8. Inilah antara yang tersurat yang sering kita bicarakan, tetapi kita kadang-kadang bisu dan pekak kepada yang tersirat.

No comments:

BERITA TERKINI