Sunday, May 31, 2009

1. PRK MU - MANEK URAI, BUKAN MANCHESTER UNITED!


1. MU di Kelantan adalah Manek Urai, tapi MU di England adalah Manchester United. Manek Urai di Kelantan bakal menyaksikan satu lagi pertembungan besar antara b end dan PR bilamana PRK akan diadakan nanti.

2. Pada PRU12, Manek Urai ditawan oleh PAS PR dengan majoriti 1,352 undi, PAS memperolehi 5,746 undi manakala b end mendapat 4,394 undi. Manek Urai mempunyai 12,293 pengundi berdaftar yang mana 99% adalah terdiri dari pengundi Melayu dan 1% lagi dari kaum Tionghua dan India. Pekan Manek Urai yang tidak berapa jauh dari Bandar Kuala Krai terdiri dari Manek Urai Lama dan Manek Urai Baru. Boleh sampai ke Pekan Manek Urai menggunakan keretapi dan juga jalan darat. DUN Manek Urai ditakluk oleh arwah Pak Su Weil selama 5 penggal, ini kerana arwah adalah seorang pemimpin yang berjiwa rakyat. Rakyat Manek Urai rata-ratanya menghormati arwah, disegani kawan dan lawan. DUN Manek Urai berjiran dengan DUN Dabong yang juga di tawan PAS PR, ini memudahkan lagi kedua-dua wakil rakyat bekerjasama dan berkhidmat kepada rakyat.

3. PRK N41 Manek Urai - penamaan calon akan diadakan pada 6hb Julai dan 14hb Julai adalah hari mengundi. Aku bimbang sekiranya umNO b end benar-benar mahu bertanding, bukan bimbang kalah atau menang (yang pastinya PAS PR akan menang) tapi bimbang Manek Urai yang aman dan tenteram, akan menjadi medan 'perang' paling kotor kerana dunia tahu fe'el perangai spesis 1 mata 1 telinga bertindak dalam PRK, lagipun puak-puak ni berehat panjang sebab tak bekerja di Penanti. Walaubagaimanapun aku yakin, rakyat Kelantan lebih bijak dari mereka dan akan berjaya mengekang dan mematahkan serangan puak-puak umNo b end, buku bertemu ruas lah nanti.

4. Siapa calon-calonnya? PAS PR sudah pastinya menampilkan calon yang bersifat sederhana, rendah diri dan mampu mendekati bersama rakyat Manek Urai. umNO b end pula, dengar kata dah mula melobi nak menjadi calon. Lari dari Penanti, Manek Urai tak dapat nak elak, sebabnya kalau lari lagi jelas lagi bersuluh umNO b end memang takut pada pilihanraya. Sebut saja pilihanraya, orang umNO b end akan takut, seperti mana setan takut bila mendengar surah Yaa Siin di baca. Kalau susah-susah nak cari calon, aku cadangkan beri laluan kepada Ibrahim Ali bertanding, barulah kita boleh ukur sejauh mana kehebatan Ibrahim Ali, lagipun sekarang inipun dia dah 'lompat' lagi menyokong umNO b end pulak, gila talak dia ni. Tentu Ibrahim Ali tak berani, sebab dia hanya jaguh kampung aje, bertanding di Pasir Mas pun pernah kalah, mana nak mampu bertanding di tempat lain. Ataupun aku cadangkan supaya mufti dari negeri pasir berdengung dicalonkan, kalau dah nak campur dan menyebelahi sebelah pihak aje baik main politik sepenuh masa. Mana tahu satu hari nanti boleh bawa JomHeboh ke Manek Urai.

5. Dan kalau dah tak ada calon yang benar-benar berwibawa, baik tak payah bertanding, elakkan pembaziran wang rakyat. Jadi pemerhati aje cukuplah, sambil belajar bagaimana PAS PR menghadapi pilihanraya dengan berhemah.

No comments:

BERITA TERKINI