Sunday, September 13, 2009

1. KEMUJARABAN ASMA'UL HUSNA


Segala puji bagi Allah s.w.t. yang bersifat dengan sifat kesempurnaan dan Asma'ul Husna.
Selawat dan salam keatas junjungan Nabi Muhammad s.a.w.


Daripada Abu Hurairah r.a. sesungguhnya Rasulullah s.a.w. telah bersabda :
ALLAH mempunyai 99 nama. Sesiapa yang menghafalnya, maka ia akan masuk syurga. Sesungguhnya Allah itu ganjil (tidak genap) dan menyukai perkara yang ganjil.

Dalam riwayat lain pula, dikatakan sesiapa yang menghitungnya masuk syurga.
Menghitung atau menghafal termasuklah mengetahui erti dan maksud Asma'ul Husna bahkan menghayatinya.

So, memorizing or enumerating the Excellent Names of Allah, will result in remembering him; remembering him will result in the illumination and goodness of the heart; this good heart will result in the good deeds; and the good deeds will take the person into Paradise by the permission of the Lord Of the worlds Allah.

Mereka yang menghayati sifat-sifat Allah serta mendalami makna nama-namaNya pasti mempunyai iman yang kuat dan murni, maka dia akan taat kepada Allah, berlindung kepadaNya dan tidak meminta pertolongan kepada yang selainNya baik kepda manusia, jin atau makhluk lain.

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud :
Dialah Allah, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Dia mempunyai al asmaulhusna (nama-nama yang baik).
( Thaha, ayat 8)

Mengamalkan Asma'ul Husna sama juga mengamalkan zikir atau doa yang lain. Maknanya, mujarab atau apa yang dicitakan tidak akan mutlak berlaku andainya tidak menepati syarat-syaratnya. Contohnya, orang yang taat dan bersih mungkin mujarab amalan Asma'ul Husna ini berbanding dengan orang fasik atau yang
banyak makan makanan yang haram.

Mengamalkan Asma'ul Husna ini sebaiknya diwiridkan berterusan, walaupun belum berhasil setelah sekian lama, ianya tidak sia-sia kerana setiap kali membacanya akan memperolehi pahala.

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud :
Dan sebutlah (nama) Tuhanmu dalam hatimu dengan merendahkan diri dan rasa takut dan dengan tidak mengeraskan suara, di waktu pagi dan petang, dan janganlah kamu termasuk orang-orang yang lalai.
(Al A'raf, ayat 205)

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud :
Hai orang-orang yang beriman, berzikirlah (dengan menyebut nama) Allah, zikir yang sebanyak-banyaknya.
(Al Ahzab, ayat 41)

Salah satu cara memohon kepada Allah s.w.t. ialah dengan menyeruNya sesuai dengan permintaan kita. Siri ini akan diterangkan satu persatu makna
Asma'ul Husna, walaupun agak ringkas namun yang dititik beratkan ialah untuk menerangkan fadilat atau khasiat Asma'ul Husna.

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud :
Hanya milik Allah Asma'ul Husna, maka bermohonlah kepada-Nya dengan menyebut Asma'ul Husna itu dan tinggalkanlah orang-orang yang menyimpang dari kebenaran dalam (menyebut) nama-nama-Nya. Nanti mereka akan mendapat balasan terhadap apa yang telah mereka kerjakan.
(Al A'raf, ayat 180)


ALLAH
(Yang menciptakan sekalian makhluk dari tiada menjadi ada)
The name of the Owner and Creator of everything.


Inilah lafaz Yang Maha Mulia yang merupakan nama dari zat Illahi Yang Maha Suci. Yang wajib wujudnya dan yang berhak mendapat segala jenis pujian.

Firman Allah s.w.t., yang bermaksud :
Tiadakah kamu mengetahui bahwa kerajaan langit dan bumi adalah kepunyaan Allah? Dan tiada bagimu selain Allah seorang pelindung maupun seorang penolong.
( Al Baqarah, ayat 107 )

Firman Allah s.w.t., yang bermaksud :
Allah Pencipta langit dan bumi, dan bila Dia berkehendak (untuk menciptakan) sesuatu, maka (cukuplah) Dia hanya mengatakan kepadanya: "Jadilah". Lalu jadilah ia.
( Al Baqarah, ayat 117 )

Khasiat atau fadilat membaca YA ALLAH :

1. Kalau di amal menyebut atau zikir YA ALLAH sebanyak 66 kali selama 66 hari di setiap selepas solat fardhu, akan beroleh nama yang harum dan bertambah
kebakan pada diri.

2. Amalkan membaca dan menyebut YA ALLAH YA HAYYU sebanyak 100 kali sebelum solat Jumaat, maka segala tuntutan dan perjuangan akan di permudahkan.

3. Sebutlah YA ALAH sebanyak 5000 kali di setiap malam selama 1 bulan insyaAllah hajat akan tercapai atau termakbul.

4. Supaya bertambah rezeki, amalkanlah dengan menyebut YA ALLAH sebanyak 5000 kali pada setiap hari.

5. Dengan menyebut YA ALLAH YA HAYYU sebanyak 1000 kali pada setiap hari, akan menyempurnakan keyakinan diri.

AR RAHMAN
(Maha Pemurah)
THE BENEFICENT, THE COMPASSIONATE
He who gives blessings and prosperity to all beings without showing disparity.

nukilan khat oleh GAJIR (http://gajirkaligrafi.blogspot.com)

Maha Pemurah iaitu pemberi nikmat kepada hambaNya dan Maha Pengasih keatas mereka dalam kehidupan dunia.

Firman Allah s.w.t., yang bermaksud :
(Tuhan) Yang Maha Pemurah.
( Ar Rahmaan, ayat 1 )

Firman Allah s.w.t., yang bermaksud :
Apa saja nikmat yang kamu peroleh adalah dari Allah, dan apa saja bencana yang menimpamu, maka dari (kesalahan) dirimu sendiri. Kami mengutusmu menjadi Rasul kepada segenap manusia. Dan cukuplah Allah menjadi saksi.
( An Nisa', ayat 79 )

Firman Allah s.w.t., yang bermaksud :
Apakah kamu tiada melihat bahwasanya Allah menundukkan bagimu apa yang ada di bumi dan bahtera yang belayar di lautan dengan perintah-Nya. Dan Dia menahan (benda-benda) langit jatuh ke bumi, melainkan dengan izin-Nya? Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Pengasih lagi Maha Penyayang kepada manusia.
( Al Hajj, ayat 65 )

Khasiat atau fadilat membaca AR RAHMAN :

1. Amalkan menyebut YA RAHMAN sebanyak 100 kali pada tiap kali selepas solat fardhu, akan memperolehi hati yang pemurah, baik daya ingatan, akan hilang sifat lalai dan sifat pelupa dan terbinanya sifat pemurah yang teguh.

2. Ucapkanlah YA RAHMAN YA RAHIM sebanyak 100 kali ketika berada dalam keadaan ketakutan dan bimbang terhadap sesuatu insyaAllah akan aman dari perkara yang ditakuti dan tidak diingini.

waLlahhualam.

1 comment:

Sepet said...

oh..tak sia2 ustazah saye suruh hafal asma ul husna..naseb baik tak pernah lupe sampai sekarang..
thanks bagi tau info ni.. :)

BERITA TERKINI